faq lokasi aduan peta


SOALAN LAZIM

MAJLIS AGAMA ISLAM & ADAT ISTIADAT MELAYU KELANTAN

Frequently Asked Questions - All FAQs

FAQs - All FAQs
  1. 1. Adakah keempat-empat penama perlu diambil pengesahan jika atas geran tanah ada 4 penama?

    Bagi Bantuan Rumah Asnaf:-

    • - Pemohon ada tanah sendiri boleh diproses permohonan.
    • - Bagi geran tanah yang mempunyai ramai penama perlu ada akuan sumpah kesemua penama.
    • - Jika tiada penama atau penama datuk nenek tidak layak untuk diproses dan perlu membuat tuntutan pusaka terlebih dahulu.
  2. 2. Bagaimanakah pemohon yang tiada tanah ingin memohon bantuan rumah, apa penyelesaian lain yang dapat membantu pemohon untuk memenuhi syarat ditetapkan? 

    Pemohon boleh menggunakan geran tanah ibubapa sahaja.

  3. 3. Jika permohonan diluluskan untuk kali pertama, adakah pemohon boleh memohon untuk kali kedua. Apakah jarak masa atau tempoh yang dikhususkan untuk kali kedua?

    Pemohon hanya diberi 1 kali sahaja untuk memohon bantuan tersebut.

  4. 4. Bagaimana Untuk Memohon Bantuan Rumah Kediaman MAIK?

    Pemohon hanya boleh memohon Bantuan Rumah Kediaman MAIK melalui Sistem E- Agihan di Masjid-Masjid Bandar yang terpilih dan berdekatan dengan tempat tinggal pemohon  dengan membawa sekali dokumen-dokumen yang lengkap yang diperlukan untuk pengisian borang online oleh kerani masjid tersebut. Masjid- Masjid yang terlibat adalah seperti berikut :

    • - Masjid Bandar Mahmudi, Bachok, Kelantan
    • - Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid Bandar As-Salam , Pengkalan Chepa, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Muhammad II , Telipot, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Mansor Kg. Sireh, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid DiRaja Long Yunus ,Langgar, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid Al-Sultan Ismail Petra ,Kubang Kerian, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Muhammad III ,Pasir Mas, Kelantan
    • - Masjid Ismaili ,Tumpat, Kelantan
    • - Masjid Sultan Yahya Petra Machang, Kelantan
    • - Masjid Bandar Tg. Muhammad Faris Petra Kuala Krai, Kelantan
    • - Masjid Bandar Ibrahimi ,Pasir Puteh, Kelantan
    • - Masjid Tg. Muhammad Faiz Petra, Gua Musang, Kelantan
    • - Masjid Sultan Muhammad I ,Jeli, Kelantan.
  5. 5. Apa keperluan dokumen yang diperlukan Untuk Memohon Bantuan Rumah Kediaman MAIK?

    • - Salinan Kad Pengenalan Pemohon
    • - Salinan Kad Pengenalan Pasangan (jika cerai, selitkan sijil cerai, jika mati, selitkan sijil mati)
    • - Salinan Kad Pengenalan anak-anak (masih dalam tanggungan & tidak dalam tanggungan)
    • - Slip Gaji/pencen/surat akuan pendapatan pemohon
    • - Slip Gaji/pencen/surat akuan pendapatan pasangan
    • - Salinan Geran Tapak Tanah Rumah yang Nak Dibina
  1. 1. Adakah bantuan pemulihan rumah kediaman akan dikreditkan terus kepada akaun pemohon?

    Permohonan Pemulihan Bantuan Rumah Kediaman MAIK tidak dikreditkan terus ke dalam akaun pemohon. Pihak MAIK akan melantik kontraktor untuk kerja-kerja pembaikian /pemulihan rumah asnaf.

  2. 2. Apakah syarat-syarat untuk memohon Bantuan Pemulihan Rumah Kediaman?

    Syarat-syarat untuk memohon Bantuan Pemulihan Rumah Kediaman MAIK  ialah tergolong di dalam asnaf fakir miskin, mempunyai tanah sendiri,jika tanah milik ibu/bapa hendaklah ada akuan kebenaran bersumpah yang ditanda tangani oleh pesuruhjaya sumpah, rumah yang didiami milik sendiri bukan rumah sewa, tanggungan anak yang ramai, pendapatan yang tidak melebihi had kifayah, jika pernah mendapat bantuan pemulihan rumah kediaman pada tahun-tahun sebelumnya tidak layak untuk membuat permohonan baru.

  3. 3. Bagaimana untuk memohon Bantuan Pemulihan Rumah Kediaman MAIK?

    Pemohon boleh memohon Bantuan Pemulihan Rumah Kediaman MAIK dengan mengisi sendiri melalui online dengan melayari Sistem E- Agihan di portal MAIK atau ke  Masjid-Masjid Bandar yang terpilih dan berdekatan dengan tempat tinggal pemohon  dengan membawa sekali dokumen-dokumen yang lengkap yang diperlukan untuk pengisian borang online oleh kerani masjid tersebut. Masjid- Masjid yang terlibat adalah seperti berikut :

    • - Masjid Bandar Mahmudi, Bachok, Kelantan
    • - Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid Bandar As-Salam , Pengkalan Chepa, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Muhammad II , Telipot, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Mansor Kg. Sireh, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid DiRaja Long Yunus ,Langgar, Kota Bharu, Kelantan
    • - Masjid Al-Sultan Ismail Petra ,Kubang Kerian, Kelantan
    • - Masjid Bandar Sultan Muhammad III ,Pasir Mas, Kelantan
    • - Masjid Ismaili ,Tumpat, Kelantan
    • - Masjid Sultan Yahya Petra Machang, Kelantan
    • - Masjid Bandar Tg. Muhammad Faris Petra Kuala Krai, Kelantan
    • - Masjid Bandar Ibrahimi ,Pasir Puteh, Kelantan
    • - Masjid Tg. Muhammad Faiz Petra, Gua Musang, Kelantan
    • - Masjid Sultan Muhammad I ,Jeli, Kelantan.
  4. 4. Adakah keempat-empat penama perlu diambil pengesahan jika atas geran tanah ada 4 penama?

    Bagi bantuan baikpulih rumah asnaf :-

    Ya perlu sekiranya tiada nama pemohon dalam geran (rumah ibubapa/ saudara).-  Tidak perlu, sekiranya pemohon ada nama dalam geran.
  5. 5. Jika permohonan diluluskan untuk kali pertama, adakah pemohon boleh memohon untuk kali kedua. Apakah jarak masa atau tempoh yang dikhususkan untuk kali kedua?

    Pemohon hanya diberi 1 kali sahaja untuk memohon bantuan tersebut.

  6. 6. Adakah pemohon boleh memohon untuk menyiapkan rumah yang terbengkalai dengan menggunakan bantuan pemulihan rumah.

    Tidak boleh kerana bantuan pemulihan rumah hanya untuk membaiki kerosakan-kerosakan sahaja.

  7. 7. Apa keperluan dokumen yang diperlukan untuk memohon bantuan rumah kediaman MAIK?

    • - Salinan kad pengenalan pemohon
    • - Salinan kad pengenalan pasangan (jika cerai, selitkan sijil cerai, jika mati, selitkan sijil mati)
    • - Salinan kad pengenalan anak-anak (masih dalam tanggungan & tidak dalam tanggungan)
    • - Salinan nombor akaun bank pemohon
    • - Slip Gaji/pencen/surat akuan pendapatan pemohon
    • - Slip Gaji/pencen/surat akuan pendapatan pasangan
    • - Salinan geran tapak tanah rumah yang nak dibina
      
  1. Apakah itu Bantuan Pembangunan Asnaf?

    Bantuan Pembangunan Asnaf merupakan bantuan perniagaan yang diberikan kepada usahawan asnaf yang mempunyai asas perniagaan atau mereka yang telah mempunyai perniagaan sendiri.

  2. Bagaimanakah cara untuk memohon Bantuan Pembangunan Asnaf?

    Permohonan boleh dibuat secara online di https://eagihan.e-maik.my/Default ATAU pemohon boleh memohon di kaunter agihan di pejabat MAIK dan juga 20 buah masjid bandar dan jajahan seluruh negeri Kelantan.

  3. Bila permohonan ini dibuka?

    Permohonan Bantuan Pembangunan Asnaf boleh dimohon pada bulan Januari hingga November setiap tahun.

  4. Siapakah yang layak untuk memohon bantuan ini?

    Mereka yang layak memohon adalah seorang yang beragama Islam daripada golongan asnaf fakir, miskin dan mualaf. Selain itu, mereka merupakan peranakan Kelantan yang bermastautin di negeri Kelantan.

  5. Apakah dokumen yang diperlukan untuk memohon bantuan ini?

    Dokumen yang diperlukan adalah sebagaimana berikut:

    • - Salinan Kad Pengenalan pemohon.
    • - Salinan Kad Pengenalan pasangan (suami atau isteri). Jika bercerai sertakan salinan surat cerai DAN jika mati sertakan sijil kematian.
    • - Salinan Kad Pengenalan ATAU surat beranak anak-anak dan tanggungan.
    • - Salinan akaun bank semasa.
    • - Salinan akaun Tabung Haji (jika ada).
    • - Lesen perniagaan (jika ada)
    • - Borang pengesahan pemohon

     

  6. Berapa lama proses permohonan dibuat?

    Proses permohonan akan diproses dalam masa sebulan dari tarikh permohonan dibuat.

  7. Apakah jenis perniagaan untuk mendapatkan bantuan ini?

    Semua jenis perniagaan layak yang mematuhi syarak untuk memohon KECUALI mereka yang berniaga secara online atas talian / dropship yang mana tidak menyimpan stok.
  8. Berapakah kadar bantuan yang diberi?

    Jumlah maksimum bagi bantuan ini adalah sebanyak RM 5,000.00.
  9. Alamat manakah yang perlu di isi untuk bantuan ini?

    Bagi Bantuan Pembangunan Asnaf, pemohon boleh mengisi alamat rumah atau alamat tempat perniagaan.
  1. Apakah itu program kemahiran?

    Program kemahiran merupakan latihan kemahiran yang ditawarkan oleh MAIK kepada asnaf fakir dan miskin.

  2. Apakah jenis tawaran kursus yang ditawarkan?

    Kursus yang ditawarkan adalah sebagaimana berikut:

    • - Kursus Automatif (lelaki sahaja).
    • - Kusus Jahitan pakaian wanita dan lelaki (wanita sahaja).
    • - Kursus Sulaman (wanita sahaja)

     

  3. Bilakah permohonan ini dibuka?

    Permohonan kursus ini dibuka setiap tahun pada bulan Oktober hingga Disember.

  4. Bagaimana cara untuk memohon?

    Cara untuk memohon adalah di Portal Rasmi MAIK https://www.e-maik.my dan di semua platform media sosial Majlis Agama Islam Dan Adat Istidat Melayu Kelantan  iaitu Facebook dan Instagram.

  5. Siapakah yang layak memohon?

    Mereka yang layak memohon adalah sebagaimana berikut:

    • - Warganegara Malaysia (Peranakan Kelantan).
    • - Beragama Islam.
    • - Golongan asnaf (Fakir,Miskin,Muallaf).
    • - Berumur 18 hingga 25 tahun
    • - Kelulusan Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) / Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau setaraf

     

  6. Berapa lama tempoh pembelajaran?

    Tempoh pembelajaran kursus kemahiran MAIK selama 10 bulan bermula bulan Mac – Dsiember.

  7. Di manakah lokasi Bengkel Kemahiran Hidup MAIK?

    Bengkel Kemahiran Hidup Automatif MAIK terletak di Lundang, Kota Bharu manakala bagi Bengkel Kemahiran Hidup MAIK Jahitan dan Sulaman MAIK pula terletak di Jalan Kelochor, Kota Bharu.
  8. Adakah asrama disediakan kepada pelajar yang tinggal jauh?

    MAIK menyediakan asrama kepada semua pelatih bengkel kemahiran hidup MAIK yang terletak di tingkat atas tempat mereka kursus
  9. Berapakah bayaran yang dikenakan kepada mereka yang tinggal di asrama?

    MAIK menyediakan asrama secara PERCUMA kepada semua pelatih yang mengikuti kursus di Bengkel Kemahiran Hidup MAIK.
  10. Adakah MAIK menyediakan elaun kepada pelajar?

    Elaun sebanyak RM300 setiap bulan kepada semua pelatih yang mengikuti Kursus Kemahiran Hidup MAIK.
  11. Adakah pihak MAIK menyediakan makan minum kepada mereka yang tinggal di asrama?

    MAIK tidak menyediakan makan minum bagi pelatih yang tinggal di asrama namun MAIK menyediakan perlatan dapur yang lengkap kepada mereka yang ingin masak sendiri.
  1. Apakah peringkat pengajian di MTQ MAIK?

    MTQ MAIK menjalankan program pengajian di peringkat Diploma.

  2. Apakah jenis program yang ditawarkan di MTQ MAIK?

    Program Diploma Tahfiz Al-Quran dan Qiraat.
  3. Adakah silibus pembelajaran di sini hanya menghafal Al-Quran sahaja tanpa akademik?

     Silibus pembelajaran di MTQ MAIK merangkumi bidang pengajian agama (Ilmu AlQuran dan Pengajian Islam) serta bidang akademik (Pengajian Malaysia, Bahasa Inggeris dan Kepimpinan dan Kemahiran Interpersonal

  4. Apakah kursus elektif yang ditawarkan di MTQ MAIK?

    • - Program Diploma Tahfiz Al-Quran (Syukbah Qiraat) - Siswa

    • - Program Diploma Tahfiz Al-Quran (Syukbah Muamalat) – Siswi

  5. Adakah pengajian di MTQ MAIK diiktiraf oleh MQA atau tidak?

    Ya. Program Diploma Tahfiz Al-Quran dan Qiraat MAIK merupakan program di bawah Darul Quran JAKIM dan mendapat pengiktirafan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

  6. Berapakah tempoh pengajian di MTQ MAIK?

    6 semester (3 tahun).

  7. Ke manakah hala tuju selepas tamat pengajian di MTQ MAIK?

    Berpeluang menyambung pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda dalam dan luar negara.

  8. Apakah syarat-syarat kelayakan kemasukan ke MTQ MAIK?

    Maklumat berkenaan syarat-syarat kelayakan boleh dirujuk di pautan: https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/mtq/.

  9. Siapakah yang layak untuk memohon?

    Pelajar lepasan SPM yang berumur 17-21 tahun semasa pendaftaran.

  10. Bilakah pendaftaran baru akan dibuka?

    Setiap tahun pada bulan Mac (Tertakluk kepada perubahan takwim Darul Quran).
  11. Bagaimanakah cara jika saya ingin mendaftarkan anak di MTQ MAIK?

     Tuan/Puan boleh mendaftarkan anak secara online di Portal MAIK.
  12. Berapakah yuran pengajian Di MTQ MAIK?

    Tiada yuran pengajian dikenakan. Hanya yuran pendaftaran sahaja dikenakan. (Tertakluk kepada perubahan dari masa ke semasa).
  13. Di manakah lokasi MTQ MAIK?

    • - Siswa : Maahad Tahfiz Al-Quran MAIK, Lot 2136, Jalan Perempuan Zainab II, Panji, Kelantan, 16100 Pengkalan Chepa, Kota Bharu.
    • - Siswi : Maahad Tahfiz Al-Quran MAIK (Perempuan), Lot 5166 Kampung Cabang 3 Jalan Pasir Mas Salor, Kota Bharu.
  14. Adakah asrama disediakan?

    Ya, asrama disediakan untuk semua siswa dan siswi. Siswa ditempatkan di Maahad Tahfiz Al-Quran MAIK, Panji manakala siswi di Maahad Tahfiz Al-Quran MAIK (Perempuan), Pendek.
  15. Adakah elaun disediakan?

    Elaun (wang saku dan makan minum) disediakan kepada pelajar setiap bulan
  16. Sekiranya saya mempunyai persoalan mengenai kemasukan, kepada siapakah yang saya boleh hubungi untuk mendapatkan maklumat tersebut?

    Sebarang pertanyaan boleh diemel kepada mtq@e-maik.my atau hubungi di talian +609-7744363
  1. 1. Apakah bantuan zakat Pendidikan [Program Penajaan Pendidikan MAIK (PPM)] yang disediakan oleh MAIK?

    • - Dermasiswa Sultan Ismail Petra (DSIP) MAIK

    • - Biasiswa Tengku Anis (BTA) MAIK

    • - Biasiswa Pendidikan Dalam Negara (BPDN) MAIK

    • - Biasiswa Pendidikan Luar Negara (BPLN) MAIK

    • - Biasiswa Sultan Ismail Petra (BSIP) MAIK

    • - Biasiswa Profesional Perakaunan (BPP) MAIK

    ***Pautan permohonan : https://eagihan.e-maik.my

  2. 2. Apakah beza antara dermasiswa dan biasiswa?

    Dermasiswa merupakan satu bentuk bantuan kewangan (dermasiswa) yang diberikan berdasarkan permohonan setiap tahun dan kelulusan adalah sekali setahun sahaja berdasarkan tempoh pengajian.
    Manakala, Biasiswa merupakan program berbentuk tajaan berdasarkan tempoh pengajian dan mengikut syarat-syarat program penajaan Pendidikan MAIK.
  3. 3. Bilakah permohonan bantuan dibuka?

    Iklan permohonan program Penajaan Pendidikan MAIK (PPM) akan dikeluarkan dari semasa ke semasa dalam laman sesawang portal rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK.
    *Tertakluk kepada kelulusan dan hebahan dari semasa ke semasa.

  4. 4. Berapa lama tempoh masa proses permohonan boleh diluluskan?

    Proses permohonan akan diproses dalam masa satu (1) hingga (3) bulan dari tarikh permohonan dibuat (PERMOHONAN DIHANTAR).
    Proses permohonan juga adalah bergantung kepada giliran tarikh permohonan telah dihantar, jumlah permohonan dan peruntukan wang zakat dari semasa ke semasa.

  5. 5. Bagaimana saya boleh mendapatkan manual penggunaan sistem eAgihan MAIK?

    Maklumat manual penggunaan sistem eAgihan MAIK boleh dirujuk dan dimuatturun melalui laman sesawang:

    https://eagihan.e-maik.my/Muatturun

  6. 6. Bagaimana saya boleh mendapatkan maklumat penuh program Penajaan Pendididkan MAIK (PPM)?

    Maklumat penuh program Penajaan Pendidikan MAIK (PPM) boleh dirujuk melalui laman sesawang:

    https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

    1. 1. Apakah itu Dermasiswa Sultan Ismail Petra (DSIP) MAIK?

      Program ini merupakan satu bentuk bantuan kewangan (dermasiswa) yang diberi berdasarkan permohonan pelajar setiap tahun dalam membantu anak-anak Kelantan di dalam pengajian, di beberapa institusi Pengajian Tinggi Luar dan Dalam Negara dalam pelbagai bidang yang bermanfaat.

      Bantuan pengajian berbentuk Dermasiswa ini adalah berdasarkan permohonan pada tahun tersebut dan tertakluk kepada tempoh pengajian pelajar serta kelulusan adalah sekali setahun sahaja

    2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

      Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my – Dermasiswa Sultan Ismail Petra (DSIP) MAIK – Kod 28412.
    3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

      Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan Januari setiap tahun. Iklan permohonan program akan dikeluarkan di portal rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK dari semasa ke semasa.

    4. 4. Siapakah yang layak memohon?

      Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan) dan bermastautin di Kelantan serta terdiri daripada golongan asnaf berdasarkan syarat yang ditetapkan MAIK.

      Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my.

    5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

      Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

    6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

      Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

    7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

      Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

       info_pendidikan@e-maik.my

    8. 8. Di mana saya boleh mendapatkan dokumen 12 (surat sokongan dan pengesahan permohonan)?

      Sila klik pautan di laman sesawang: https://eagihan.e-maik.my/Muatturun (bagi pelajar dalam negara sahaja).

    9. 9. Berapakah kadar bantuan yang diberikan MAIK?

      Kadar bantuan yang diberikan MAIK bagi program ini adalah seperti berikut:

      Luar Negara (Selain Timur Tengah):

      1. - Ijazah Sarjana Muda (RM5,000.00)
      2. - Sarjana (RM5,000.00)
      3. - Kedoktoran/PHD (RM5,000.00)

      Luar Negara (Timur Tengah SAHAJA):

      *Berdasarkan Keputusan Pengajian Bermula Tahun 1 peringkat IJAZAH SARJANA MUDA, SARJANA DAN PHD (BUKAN KEPUTUSAN STAM ATAU SETARAF DENGANNYA)

   Dalam Negara:

      1. - Diploma (RM2,500.00)
      2. - Ijazah Sarjana Muda (RM2,500.00)
      3. - Sarjana (RM2,500.00)
      4. - Kedoktoran/PHD (RM2,500.00)

                      *Tertakluk kepada permohonan untuk setahun sekali sahaja

  1. 10. Bagaimana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini ?

    Maklumat lanjut program ini boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Dermasiswa Sultan Ismail Petra (DSIP)

  1. 1. Apakah itu Biasiswa Pendidikan Dalam Negara (BPDN) MAIK?

    Program ini merupakan program penajaan berbentuk biasiswa kepada para pelajar yang telah menerima tawaran dan mendapat tempat di institusi pengajian tinggi awam/swata, sama ada di semester pertama dan seterusnya untuk membantu para pelajar melanjutkan pengajian di pelbagai peringkat pengajian di Dalam Negara sahaja

  2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

    Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my – Biasiswa Pendidikan Dalam Negara (BPDN) MAIK - Kod 21124.
  3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

    Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan April setiap tahun. Iklan permohonan program akan dikeluarkan di portal rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK dari semasa ke semasa.

  4. 4. Siapakah yang layak memohon?

    Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan), bermastautin di Kelantan, terdiri daripada golongan asnaf berdasarkan had kifayah yang telah ditetapkan oleh MAIK dan tidak menerima tajaan atau bantuan kewangan daripada badan penaja lain.

    Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

    Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

    Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

  7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

    Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

    info_pendidikan@e-maik.my

  8. 8. Apakah bidang pengajian yang diperlukan bagi mengisi permohonan ini?

    Mana-mana bidang pengajian yang bermanfaat adalah menjadi keutamaan bagi permohonan program ini. Bidang perubatan tidak menjadi keutamaan bagi program ini.

  9. 9. Adakah tempat pengajian pemohon ditetapkan untuk permohonan program ini?

    Ya. Tempat pengajian adalah berdasarkan Institusi tempatan sahaja dan tertakluk kepada surat tawaran.

  10. 10. Di mana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini?

    Maklumat lanjut program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Biasiswa Pendidikan Dalam Negara (BPDN) MAIK.

  1. 1. Apakah itu Biasiswa Tengku Anis (BTA) MAIK?

    Program ini merupakan tajaan Biasiswa yang diberikan kepada para pelajar peringkat sekolah (rendah, menengah dan tingkatan enam) dalam kategori asnaf fakir miskin dengan kerjasama daripada pihak Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK) dan Yayasan Islam Kelantan (YIK).

    Keutamaan penerima adalah diberikan kepada golongan keluarga ibu tunggal, anak yatim dan orang kurang upaya (OKU).

  2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

    Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my –melalui sekolah-sekolah di bawah kelolaan Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK) dan Yayasan Islam Kelantan (YIK).
  3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

    Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan April setiap tahun dan tertakluk kepada Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK) dan Yayasan Islam Kelantan (YIK).

  4. 4. Siapakah yang layak memohon?

    Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan), bermastautin di Kelantan dan keutamaan daripada golongan asnaf fakir miskin berdasarkan syarat yang ditetapkan MAIK serta tidak menerima tajaan atau bantuan kewangan daripada badan penaja lain. Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

    Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

    Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

  7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

    Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

    info_pendidikan@e-maik.my

  8. 8. Adakah tempat persekolahan pemohon ditetapkan untuk permohonan program ini ?

    Ya. Tempat persekolahan adalah berdasarkan jajahan dalam Kelantan sahaja iaitu kerjasama antara MAIK dengan Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK) dan Yayasan Islam Kelantan (YIK).

  9. 9. Berapakah kadar bantuan yang diberikan MAIK?

    Kadar bantuan yang diberikan MAIK bagi program ini adalah seperti berikut:

    Sekolah rendah

    Bermula dari Tahun 3 hingga Tahun 6 (RM100 sebulan)

    Sekolah menengah

    1. - Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 (RM150 sebulan)
    2. - Tingkatan 6 (RM200 sebulan)
  10. 10. Di mana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini?

    Maklumat lanjut program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Biasiswa Tengku Anis (BTA)

  1. 1. Apakah itu Biasiswa Sultan Ismail Petra (BSIP) MAIK?

    Program ini merupakan program biasiswa tajaan di Peringkat Ijazah Pertama di Luar Negara dalam bidang Pengajian Islam kepada para pelajar lepasan Maahad Tahfiz Al-Quran (MTQ) MAIK dan pelajar lepasan STAM di bawah kelolaan YIK dan JPNK mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh MAIK.

  2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

    Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my – Biasiswa Sultan Ismail Petra (BSIP) MAIK - Kod 21125.
  3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

    Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan Jun setiap tahun. Iklan permohonan program akan dikeluarkan di Portal Rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK dari semasa ke semasa.

  4. 4. Siapakah yang layak memohon?

    Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan), bermastautin di Kelantan, terdiri daripada golongan asnaf berdasarkan had kifayah yang telah ditetapkan oleh MAIK dan telah menerima surat tawaran daripada Universiti - yang diiktiraf di dalam MQA. Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

    Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

    Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

  7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

    Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

    info_pendidikan@e-maik.my

  8. 8. Apakah bidang pengajian yang diperlukan bagi mengisi permohonan ini?

    Bidang Pengajian Islam berdasarkan surat tawaran.

  9. 9. Adakah tempat pengajian pemohon ditetapkan untuk permohonan program ini?

    Ya. Tempat pengajian adalah ditetapkan di Negara Mesir dan Indonesia (luar negara sahaja dan tertakluk kepada surat tawaran).

  10. 10. Di mana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini?

    Maklumat lanjut program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Biasiswa Sultan Ismail Petra (BSIP) MAIK.

  1. 1. Apakah itu Biasiswa Pendidikan Luar Negara (BPLN) MAIK?

    Program ini merupakan program penajaan biasiswa pelajar lepasan SPM khususnya pelajar asnaf di Negeri Kelantan bagi mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Pertama di United Kingdom.

    Pelajar akan ditaja untuk mengikuti program persediaan (A-Level) sebelum melanjutkan pengajian di peringkat Ijazah Pertama di negara berkenaan.

    *Dengan memenuhi syarat minima MAIK di peringkat A-Level

  2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

    Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my – Biasiswa Pendidikan Luar Negara (BPLN) MAIK - Kod 21121.
  3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

    Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan April setiap tahun. Iklan permohonan program akan dikeluarkan di Portal Rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK dari semasa ke semasa.

  4. 4. Siapakah yang layak memohon?

    Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan), bermastautin di Kelantan, terdiri daripada golongan asnaf berdasarkan had kifayah yang telah ditetapkan oleh MAIK dan tidak menerima tajaan atau bantuan kewangan daripada badan penaja lain. Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

    Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

    Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

  7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

    Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

    info_pendidikan@e-maik.my

  8. 8. Apakah bidang pengajian yang diperlukan bagi mengisi permohonan ini?

    Mana-mana bidang pengajian yang bermanfaat dan diluluskan MAIK adalah menjadi keutamaan bagi permohonan program ini. Bidang perubatan tidak menjadi keutamaan bagi program ini.

  9. 9. Adakah tempat pengajian pemohon ditetapkan untuk permohonan program ini?

    Ya. Tempat pengajian adalah di Kolej Yayasan UEM, Lembah Beringin sahaja.

    Tajaan di peringkat Ijazah adalah tertakluk kepada keputusan A-Level dan kelulusan MAIK.

  10. 10. Di mana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini?

    Maklumat lanjut program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Biasiswa Pendidikan Luar Negara (BPLN) MAIK

  1. 1. Apakah itu Biasiswa Profesional Perakaunan (BPP) MAIK?

    Program ini merupakan program Biasiswa tajaan dalam membantu asnaf di negeri Kelantan yang berkelayakan dalam memperoleh pendidikan profesional untuk mereka gunakan dalam mencari pekerjaan dan keluar daripada kelompok kemiskinan.

    Objektif lain program adalah membantu meningkatkan bilangan professional di dalam bidang perakaunan daripada kalangan bangsa Melayu dan terutamanya dari rakyat Kelantan.

  2. 2. Bagaimanakah untuk memohon?

    Permohonan adalah secara atas talian melalui pautan : https://eagihan.e-maik.my – Biasiswa Profesional Perakaunan (BPP) MAIK - Kod 28440
  3. 3. Bilakah permohonan ini akan dibuka?

    Permohonan pada lazimnya akan dibuka pada bulan April setiap tahun. Iklan permohonan program akan dikeluarkan di Portal Rasmi MAIK dan media sosial rasmi MAIK dari semasa ke semasa.

  4. 4. Siapakah yang layak memohon?

    Pemohon mestilah warganegara Malaysia (peranakan Kelantan), bermastautin di Kelantan, terdiri daripada golongan asnaf berdasarkan had kifayah yang telah ditetapkan oleh MAIK dan tidak menerima tajaan atau bantuan kewangan daripada badan penaja lain. Maklumat lanjut permohonan boleh dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my.

  5. 5. Apakah syarat-syarat permohonan program ini?

    Syarat-syarat permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan atau https://eagihan.e-maik.my

  6. 6. Apakah dokumen yang diperlukan?

    Dokumen-dokumen yang diperlukan bagi permohonan program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan

  7. 7. Jika ada sebarang pertanyaan, di mana saya boleh berhubung dengan pihak Unit Tajaan Pendidikan MAIK?

    Sebarang pertanyan lanjut, bolehlah berhubung Unit Tajaan Pendidikan MAIK melalui talian 09-7421519 dan emel

    info_pendidikan@e-maik.my

  8. 8. Apakah bidang pengajian yang diperlukan bagi mengisi permohonan ini?

    The Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) - 1 hingga 4 tahun

  9. 9. Adakah tempat pengajian pemohon ditetapkan untuk permohonan program ini?

    Ya. Tempat pengajian adalah tertakluk kepada MAIK.

  10. 10. Di mana saya boleh mendapatkan maklumat lanjut berkenaan program ini?

    Maklumat lanjut program ini bolehlah dirujuk dalam laman sesawang https://www.e-maik.my/v2/perkhidmatan-kami/tajaan-pendidikan - Biasiswa Profesional Perakaunan (BPP) MAIK.

Ya, Tuan / Puan layak mendapat pengecualian cukai untuk sumbangan Waqaf Tunai mengikut Seksyen 44 (11D) Akta Cukai Pendapatan

Tuan / Puan boleh melengkapkan borang sebagaimana pautan berikut: https://www.e-maik.my/v2/index.php/muat-turun-awam/borang-permohonan-mewakafkan-tanah-dan-surat-cara-wakaf/viewdocument/349 dan hantar kepada MAIK bersama-sama dokumen di muka surat 1 (individu) atau 2 (syarikat)

Tuan / Puan boleh melengkapkan borang potongan gaji sebagaimana pautan : https://www.e-maik.my/v2/index.php/muat-turun-awam/borang-potongan-gaji-waqaf/viewdocument/768 dan menghantarkan satu salinan dokumen kepada majikan dan satu salinan kepada MAIK

Hukum membayar fidyah adalah WAJIB.

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) telah menetapkan kadar bayaran fidyah bagi 1 hari puasa yang ditinggalkan adalah sebanyak RM 1.75 untuk secupak beras (675 gram).

  1. Meninggalkan puasa kerana tua
  2. Meninggalkan puasa kerana sakit kronik
  3. Meninggalkan puasa kerana mengandung dan menyusukan anak
  4. Melewatkan qada puasa

HUBUNGI KAMI

Talian : +609-7481512

Faks: +609-7485512

Emel: maik [at] e-maik [dot] my

Aduan: KLIK DI SINI

BILANGAN PENGUNJUNG

Hari Ini2460
Kelmarin3311
Minggu Ini17450
Bulan Ini28736
Jumlah Pengunjung24144187